دنیای سنگ ها دنیایی بسیار متنوع وسیعی می‌باشد. سنگ هایی که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنوع بسیار بالایی در جنس، طرح و ساختار دارند. هر کدام از این سنگ نام و ماهیت جداگانه و به خصوصی دارند که کاربرد های آن ها با توجه به سلیقه متفاوت می‌باشند.

دو نمونه پر فروش سنگ های ساختمانی که امروزه به میزان وسیعی در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند: سنگ لاشه و سنگ مالون می‌باشند. این سنگ ها تفاوت های زیادی چه از نظر قیمت و چه در زمینه کاربردی با هم دارند.

سنگ لاشه چیست؟

سنگ لاشه به سنگ هایی گفته می‌شود که به صورت کاملا طبیعی و بدون برش خوردگی از دل معدن استخراج و به همان صورت به فروش می‌رسند.

این سنگ ها از جمله سنگ های پر استفاده به عنوان مصالح ساختمانی می‌باشد و در دسته سنگ های دگرگونی قرار می‌گیرند. سنگ لاشه را به عنوان تخته سنگ نیز می شناسند. این مدل سنگ های بسیار سنگین بوده و از چگالی بالایی برخوردار می‌باشند و روی این مدل سنگ ها هیچ گونه تغییری انجام نمی‌شود و ساختاری کاملا طبیعی و دست نخورده دارند.

این سنگ ها بر اساس منابع اولیه تولید و استخراج‌شان به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. برای نمونه به برخی از آن ها که منشا کلسیم کربنات دارد را با عنوان سنگ لاشه تراورتن می‌شناسند و کاربرد عمده این سنگ ها در صنایع هنری، مجسمه سازی و همچنین تولید موزاییک و انواع سنگ های مصنوعی است.

دسته دیگر از سنگ هایی که زیر دسته سنگ های لاشه هستند، نمونه هایی با عنوان اجرای سنگ لاشه  می‌باشند. استخراج این سنگ ها از دل کوه و مناطق طبیعی صورت می‌گیرد و این سنگ ها به صورت ورقه ورقه‌ای می‌باشند و به دلیل ساختار و استحکامی که دارند در ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و معمولا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

کاربرد سنگ لاشه

معمولا سنگ های لاشه جنبه تزئینی ندارند و نمیتوان این سنگ های را در نمای ساختمان استفاده کرد. کاربرد عمده این سنگ ها در بناهای ساختمانی به جای استفاده از سیمان و بلوک است. ساختار مستحکم و سنگین این سنگ ها در کنار مقرون به صرفه بودن‌شان، آن ها را به عنوان مصالح مناسب برای راهسازی و ساختمان سازی تبدیل کرده است.